zdroj: Kofola ČeskoSlovensko

Miláčik, zlatko, láska. Trojica najčastejších prezývok, ktoré na Slovensku používame pre svojich partnerov, či už sme mladí zaľúbenci, alebo zrelé páry. Podľa exkluzívneho prieskumu agentúry FOCUS pre značku Kofola až 42 % ľudí, ktorí majú partnera, pri oslovení používa milú, láskavú prezývku.

Tretina z nich (37 %) pritom priznala, že pri jej používaní nehľadí na obecenstvo a milé, láskavé oslovenie používajú nielen doma, v súkromí, ale aj na verejnosti. Drvivá väčšina – 93 % volá svojho partnera stále rovnakou prezývkou a ak ju v priebehu života zmenili, tak to bolo v čase, keď prišli deti, alebo keď začali spolu bývať.

Reprezentatívny dotazníkový prieskum pre značku Kofola realizovala agentúra FOCUS vo februári 2021 na vzorke 1 018 ľudí vo veku od 18 rokov. Partnera v čase konania prieskumu malo 68 %, teda 690 respondentov.

„Láska je ústrednou témou v našom živote odnepamäti a potešilo nás, že sa prejavuje aj v jazyku, ktorý partneri medzi sebou používajú. Kým celkovo sa prezývkami oslovuje necelá polovica Slovákov, vo veku do 34 rokov ich používa až 74 % zaľúbencov. Páry do 54 rokov sa volajú prezývkami v 45 % a nad 55 rokov už len v 20 %. Ale aj tí sa niekedy oslovia veľmi osobnými menami ako cica či macík,“ hodnotí výsledky prieskumu Michal Krištofík, brand manažér pre značku Kofola, Kofola ČeskoSlovensko.

N = 690, respondenti, ktorí majú aktuálne partnera/-ku (zdroj: Kofola ČeskoSlovensko)
N = 290, respondenti, ktorí používajú pre svojho partnera/-ku milú, láskavú prezývku (zdroj: Kofola ČeskoSlovensko)

V tvorbe prezývok sme kreatívni

Oslovenia inšpirované svetom zvierat sa v rebríčku prezývok tiež prebojovali vysoko. Macík, macinko sú 5. najčastejšou prezývkou, používa ju 6 % obyvateľov Slovenska. S miernym odstupom nasleduje cica, micka, mačička, kocúrik (5%) a ďalšie 4% používajú aj oslovenie chrústik, chrobáčik, mravček. Ale v prieskume sa objavili aj špecialitky ako mušurko, kvietok, žabka, dubáčik, pištek, myšička, slniečko, ancoš, hasič, cmučko, či oškvarok…

Osobitnú kategóriu tvoria milé, láskavé prezývky životnej role partnera, ako mamička, ocino, dedúšik, ktoré používa pri oslovovaní partnera 52 % ľudí.

Na západe macík, na východe moja

Aj keď vo všetkých regiónoch Slovenska sú najčastejšími osloveniami miláčik, zlato a láska, prieskum pre značku Kofola zaznamenal aj isté regionálne odlišnosti. Kým oslovenie macík je častejšie používané na západnom Slovensku, na východe to bolo len jednotlivých prípadoch.

Naopak Východniari častejšie používajú pre svoje partnerky oslovenie “moja”, ktoré je na západe, ale aj strede Slovenska zriedkavé.

N = 290, respondenti, ktorí používajú pre svojho partnera/-ku milú, láskavú prezývku (zdroj: Kofola ČeskoSlovensko)

Vďaka prezývkam sa cítime bližšie k partnerovi

Ak partneri používajú vo svojom vzťahu milé prezývky, až polovica z nich tie prezývky považuje za bežné medzi partnermi. Ale čo je zaujímavé, napríklad pri oslovovaní cica alebo drahý, drahá (33 % a 30 % z respondentov, čo túto prezývku používajú) sa partneri inšpirovali svojimi rodičmi, či dokonca starými rodičmi.

„Z odborného hľadiska vnímame, že prezývky v sebe nesú väčší emočný podtón a sú viac spájané s detským prežívaním, ktoré je vo vzťahu často prítomné. No takéto prežívanie je aj v dospelom vzťahu prínosné, lebo prezývka, často aj zdrobnenina, aktivuje viac emočné časti nášho mozgu a my sa cítime bližšie k partnerovi. Zároveň pri prezývke vnímame našu unikátnosť v tom, že našu polovičku ňou oslovujeme iba my a teda máme to privilégium, ktoré druhí ľudia nemajú,“ vysvetľuje význam prezývok neuropsychológ Robert Krause, odborník na ľudskú dušu.

Každý vzťah potrebuje pozornosť, aj v podobe prezývok

Používanie prezývok, milých oslovení je v partnerskom živote veľmi dôležité a to vo všetkých jeho fázach. Pri počiatočnom zaľúbení, ale aj po desiatkach rokov manželstva. Ako hovorí Robert Krause:

„Akýkoľvek vzťah v našom živote si zaslúži našu pozornosť a všímavosť, ktoré vieme vyjadriť aj takou na prvý pohľad drobnosťou, ako je milé oslovenie. Ak je špecificky viazané iba na jeden vzťah, ktorý prežívame, dáva mu punc unikátnosti. Cítiť sa výnimočnou osobou vo vnímaní našich polovičiek nás zároveň uisťuje v tom, že v ich životoch hráme neodmysliteľnú rolu”.

“Osobná prezývka je zároveň potvrdením toho, že vo vnímaní druhej strany sme tí, ktorí si zaslúžia aj túto intímnejšiu pozornosť. Používanie prezývok je taktiež formou vyjadrenia lásky, a preto môžeme sledovať, že frekvencia používania prezývok je ovplyvnená aj fázou zaľúbenosti, či lásky. V počiatočných fázach vzťahu sú skôr prezývky viazané na vyjadrenie lásky a v pokročilých fázach slúžia skôr ako komunikačný prostriedok slúžiaci k získaniu pozornosti, dodal Robert Krause.”

N = 290, respondenti, ktorí používajú pre svojho partnera/-ku milú, láskavú prezývku (zdroj: Kofola ČeskoSlovensko)

Láska má naozaj 1000 mien

zdroj: Kofola ČeskoSlovensko

Najnovšia kampaň Kofoly – Láska má 1000 mien – odštartovala internou komunikáciou so zamestnancami, pokračovala TV spotom a už sa preklopila aj do online priestoru značky.

„Prezývky sú prirodzenou súčasťou našich vzťahov a aj preto kampaň ľudí baví. Reakcie spotrebiteľov na hlavnú myšlienku kampane sú zatiaľ veľmi pozitívne a ak sa aj nenašli v prezývkach, ktoré používajú hlavní predstavitelia spotu, posielajú nám vlastné tipy. Okrem klasických prezývok ako miláčik, láska, zlatko sa naši fanúšikovia volajú aj puska, žabiačik, alebo dvojplatnička.
A niektorí si dokonca svoje prezývky dali vygravírovať na snubné prstene spolu s dátumom svadby. My s Kofolou však máme pre všetkých len jeden odkaz – Láska má síce 1000 mien, ale keď ju miluješ, nie je čo riešiť,“ dopĺňa Michal Krištofík.

(ts)

- REKLAMA - adv.: