foto: pixabay.com

Na bývanie, vodu, elektrinu či plyn minie priemerná 4-členná rodina viac ako štvrtinu z ich celkových mesačných výdavkov. Na potraviny a nealkoholické nápoje dávame viac ako 20 percent z rozpočtu, treťou najnákladnejšou položkou je rekreácia a kultúra, na úrovni ôsmich percent.

Podľa najnovších údajov Štatistického úradu za prvé tri mesiace tohto roka výraznejšie narástli výdavky na bývanie z dôvodu vyšších cien nehnuteľností, pod ceny sa podpísala aj vyššia spotreba energií v dôsledku práce z domu.

„Najmenej stojí mesačne vzdelávanie, a to necelé dve percentá. V medziročnom porovnaní ide o pokles v dôsledku dištančného vzdelávania detí a študentov. V porovnaní s krajinami EÚ mali Slováci v minulom roku jedny z najvyšších nákladov nielen na bývanie, ale aj na potraviny a nealkoholické nápoje. Tretina slovenských domácností kvôli vysokým cenám za bývanie a potraviny žije od výplaty k výplate, teda nemajú peniaze ešte aj na nečakané finančné výdavky,“ povedala Lenka Buchláková, ekonomická analytička FinGO.sk.

Aj v rámci 27 krajín EÚ je najnákladnejšou položkou bývanie, na ktoré Európania dávajú štvrtinu z celkových výdavkov domácnosti. Druhou najnákladnejšou položkou je doprava, ktorá má 13- percentný podiel. U nás predstavuje 6,5 percenta. Na jedlo a nealkoholické nápoje Európania v priemere vynakladajú 13 % z výdavkov, na reštaurácie, hotely, rekreáciu a kultúru ide takmer 9 % z celkových výdavkov domácností.

Zaujímavosťou je, že za posledný rok sa zvýšili náklady rodiny na alkoholické nápoje. Mesačne na ne dávame v priemere až 3 % z celkových mesačných výdavkov. Spolu s cigaretami je to až 6 %. Ročne vypijeme približne 12 litrov čistého alkoholu.

Z pohľadu štruktúry spotreby jednotlivých alkoholických nápojov je dlhodobo najčastejšie konzumované pivo (80 %), nasleduje víno (12 %) a najmenej sú konzumované liehoviny (8 %).

Aké sú možnosti šetrenia?

Spôsoby, ako lepšie fungovať s mesačným rozpočtom domácnosti, je hneď niekoľko. V prvom rade je dôležité si spísať, na čo míňate. Mnoho Slovákov podlieha v obchodoch tzv. spontánnym nákupom, kde napríklad v potravinách okrem potrebných položiek skončia v nákupnom košíku aj tie, ktoré nie sú nevyhnutné, ale zlákajú spotrebiteľov reklamou či obalom.

Rovnako tak je dôležité si urobiť poriadok v míňaní na bývanie. Okrem povinných platieb za plyn, elektrinu či vodu, majú mnohé slovenské domácnosti svoje príbytky zaťažené hypotékou.

„V prvom rade treba nakupovať plánovane, nie impulzívne. Pri nakupovaní by mal byť samozrejmosťou nákupný zoznam. V obchode sa totiž často sa necháme zlákať výhodnou ponukou na niečo, čo reálne nepotrebujeme, prípadne bez čoho sa vieme bez problémov zaobísť. Alebo kupujeme veci, ktoré použijeme len raz a potom nám doma zbytočne zaberajú miesto,“ doplnila Buchláková.

Často tiež platíme za rozsah služieb, ktorý je nad naše reálne potreby – napríklad káblovka, internet, mobilný paušál ale aj poistenie domácnosti.

(ts)

- REKLAMA - adv.: