foto: pixabay.com

Neštandardná situácia prinútila spotrebiteľov zmeniť svoje nákupné zvyklosti, čo sa začalo prejavovať už koncom februára. Počas marca s pribúdajúcimi opatreniami ostávali rodiny doma: deti nechodia do školy a tí, ktorí môžu, pracujú tiež z domu.

Stravovanie sa presunulo do našich kuchýň, keďže mnohé reštauračné zariadenia sú zavreté alebo fungujú veľmi obmedzene.

Je pochopiteľné, že nákupné košíky sa tak budú plniť potravinami, ale aj niektorými druhmi drogistického tovaru viac ako v minulom roku. Na druhej strane, je množstvo kategórií, ktorých predaje sa aj vďaka pobytu doma výrazne prepadli.

Analýzy pokladničných dát spoločnosti Nielsen vybraných hypermarketov, supermarketov a drogérií slovenského trhu* ukazujú, že počas koronakrízy máme za sebou už niekoľko vĺn.

Prvá prišla v poslednom februárovom týždni, kedy predaj za rýchloobrátkový tovar v maloobchodných predajniach* narástol o takmer 20 % oproti minulému roku.

Po následnom miernom upokojení prišli nové obmedzenia a s nimi súvisela druhá, najsilnejšia vlna extrémneho navýšenia maloobchodného obratu počas druhého marcového týždňa o viac ako 30 %.

Nasledujúce tri týždne koncom marca a začiatkom apríla priniesli už menej rapídne nárasty: obrat sa navyšoval tempom od 3 % do 13 % oproti rovnakým týždňom minulého roka.

Zdroj: Nielsen. KAI Trh: 101 drogerie, Billa, dm drogerie, Fresh, Kaufland, Moja Samoška,Terno Tesco, Teta drogerie

Za veľkonočné nákupy Slováci minuli menej ako minulý rok

A aký bol týždeň veľkonočných nákupov? Počas veľkonočného týždňa (t. j. druhý aprílový od 6. do 12. 4. 2020) dosiahli tržby maloobchodníkov tempo rastu 4,6 % oproti rovnakému týždňu minulého roka a z týždňa na týždeň sa navýšili tržby len o 9 %.

Dokonca v porovnaní s minuloročným veľkonočným týždňom, ktorý bol o týždeň neskôr (t. j. tretí aprílový týždeň 15. – 21. 4. 2019), boli celkové tržby za rýchloobrátkový tovar* o 3 % nižšie, čo svedčí o tom, že veľkonočné nákupy boli už porovnateľné s tými minuloročnými aj vďaka veľkým zásobám, ktoré si Slováci spravili počas predchádzajúcich týždňov.

Dezinfekcia v kurze aj počas sviatkov

V priebehu veľkonočného týždňa pokračovali intenzívne nákupy dezinfekčných prostriedkov: o viac ako 550 % sa oproti rovnakému obdobiu pred rokom zvýšili tržby za dezinfekčné prostriedky na ruky a za dezinfekciu na domácnosť o 273 %.

Domáce pečenie a varenie počas sviatkov ovplyvnilo záujem slovenských spotrebiteľov o sezónne kategórie. Z potravín dvojciferne narástli maloobchodné tržby za majonézy (o takmer 130 %), za mrazené ryby a rybie polotovary o 110 % a obrat stužovačov krémov a šľahačiek o 100 %.

Obľúbenými ingredienciami boli počas sviatkov aj instantné šľahačky (nárast o 83 %), marinády navýšili obrat o 80 %, kypriace prísady a pudingy na varenie o tri štvrtiny. Viac ako o polovicu sa zvýšili tržby za želatínu, tvarohy, konzervovanú zeleninu, polevy, vanilkový a vanilínový cukor či džemy a marmelády.

Z alkoholických nápojov sme minuli počas veľkonočných nákupov viac ako pred rokom hlavne za gin (+ 87 %), za perlivé vína a šumivé nápoje narástol obrat o 80 %, za borovičku o 62 % a vďaka teplejšiemu počasiu boli obľúbené aj alkoholické miešané nápoje, ktorých obrat sa navýšil počas veľkonočného týždňa o 46 % a u piva o 43 %.

Pekné počasie už vylákalo množstvo ľudí na slnko, čo sa prejavilo vyšším záujmom o opaľovacie prostriedky, ktorých obrat sa vo veľkonočnom týždni zvýšil o tretinu oproti rovnakému obdobiu pred rokom.

Nie všetkým produktov sa v čase krízy darí

Koronakríza so všetkými opatreniami a zmenou nákupného správania spotrebiteľov priniesla pre niektoré kategórie aj prepady v tržbách. Väčšinou ide o produkty z drogistického koša, ktoré pri zvýšenom pobyte doma až tak nepotrebujeme a vieme ich nákup odložiť na neskôr.

Typickým príkladom sú kategórie z oblasti dekoratívnej kozmetiky: za posledných sedem týždňov od vypuknutia pandémie a výraznejšie počas veľkonočného týždňa klesol záujem o dekoratívnu kozmetiku: od make-upov, riaseniek, liniek, ceruziek na obočie, púdrov, očných tieňov až po púdre.

Podobne dvojciferne počas posledného obdobia klesli aj tržby za dezodoranty, vody po holení, pomády na pery, tužidlá a gély aj laky na vlasy.

Z potravín, ktorých obrat sa výraznejšie znížil za obdobie posledných týždňov v porovnaním s minulým rokom, sa prepad záujmu spotrebiteľov najviac dotkol žuvačiek: ich tržby sa za posledných sedem týždňov znížili o štvrtinu a počas veľkonočného týždňa až o 55 %.

Dvojciferným tempom klesol v období posledných týždňoch aj obrat za mϋsli tyčinky, energetické nápoje a z alkoholov za brandy a koňaky.

Dáta v správe vyplývajú z maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen.

*Pozn. Kumulovaný trh KAI: 101 drogerie, Billa, dm drogerie, Fresh, Kaufland, Moja Samoška,Terno Tesco, Teta drogerie

(ts)

- REKLAMA - adv.: