foto: pixabay.com

Nákupy sa zúžili na rýchloobrátkový tovar dostupný v otvorených obchodoch a na online nákupy. Ľudia sa stravujú viac doma a zároveň sa predzásobili na horšie časy.

Najkritickejší bol druhý marcový týždeň, kedy tržby v maloobchode* narástli o viac ako 30 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom, avšak týždeň pred aj týždeň po tomto panickom nakupovaní bol obratovo nižší. Nie všetky tovarové skupiny však boli rovnako dotknuté krízou a nákupnou horúčkou.

Z pohľadu celého nákupného košíka minuli Slováci v období štyroch týždňov* od vypuknutia krízy (t. j. od 24. 2. do 22. 3.) o 19 % viac ako pred rokom. Niektoré druhy tovaru rástli výrazne viac, ako napríklad produkty zdravotnej starostlivosti o 53 %, trvanlivé potraviny o 42 %, drogistický tovar do domácnosti o 31 %, mrazené potraviny o viac ako štvrtinu (+ 27 %) a čerstvé a chladené potraviny o takmer pätinu.

Iné skupiny, naopak, navýšili obrat menej ako bol priemer za celý nákupný košík – napríklad tabakové produkty, krmivo pre domácich maznáčikov a produkty osobnej starostlivosti o 18 %.

Za nealkoholické nápoje sme minuli o 13 % viac v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka a za cukrovinky a slané snacky o 3 % viac. Ostatný tovar dostupný v obchodoch s potravinami a zmiešaným tovarom*, mimo potravín a drogérie, zaznamenal výrazný pokles až o 20 %.

Ako sa však Slováci zásobili alkoholickými nápojmi vplyvom nákupnej horúčky a po tom, čo sa zatvorili pohostinstvá a reštaurácie? Konzumovali viac doma, alebo sa orientovali skôr na nevyhnutné potraviny a drogériu?

Celkovo sa začali Slováci viac ako bežne zásobovať posledný februárový týždeň, ale pri alkoholických nápojoch sme zaznamenali oveľa miernejší rast o 5 % a podobné tempo rastu si celá skupina alkoholických nápojov udržala aj počas nasledujúcich troch marcových týždňov.

Tržby za alkohol sa tak za štyri týždne (t. j. od 24. 2. do 22. 3.) vyšplhali len o 4 % vyššie ako pred rokom, čím sa táto skupina radí k obratovo najpomalšie rastúcim od vypuknutia nákupnej paniky na Slovensku vplyvom „korona krízy“.

Dokonca aj v druhom marcovom týždni, kedy došlo k výraznému nárastu celkových tržieb za rýchloobrátkový tovar o viac ako 30 % oproti predchádzajúcemu roku, alkoholické nápoje zaznamenali rast len o 4,3 %.

Zaujímavosťou je, že naši českí susedia minuli na alkohol za rovnaké obdobie štyroch týždňov až o 14 % viac ako pred rokom a v najsilnejšom druhom marcovom týždni až o takmer 30 % viac.

Aj keď celá skupina alkoholických nápojov rástla len mierne, v rámci jednotlivých typov sledujeme rozdiely. Zo všetkých skupín v rámci alkoholických nápojov zaznamenali najväčší nárast pivo a víno: tržby za pivo sa v období posledných 4 týždňov (t. j. od 24. 2. do 22. 3.) zvýšili o 10 % a za víno a vínne nápoje o 5 %.

Alkoholické miešané nápoje nezaznamenali nárast, dokonca ich celkový obrat mierne klesol do červených čísiel (- 0,3 %). Ani obratovo najsilnejšia skupina tvrdého alkoholu nezaznamenala žiadny nárast v porovnaní s predchádzajúcim rokom, avšak v rámci segmentu sú výrazné rozdiely.

Veľkú popularitu Slovákov počas koronavírusovej nákupnej paniky zažil najpredávanejší typ tvrdého alkoholu – vodka, ktorej obrat sa vyšvihol v období uvedených štyroch týždňov o 18 %.

Miernejším tempom (+ 10 %) rástla celá kategória „tuzemského rumu“ spolu s rumom. Výnimočne nadpriemerne sa predávala slivovica (+ 36 %), gin (+ 61 %), či ďalšie regionálne destiláty (+ 29 %).

Čo však ťahalo celkové predaje tvrdého alkoholu dolu, boli obratovo silné kategórie horkých bylinných likérov a konzumných liehovín, ktoré klesli v obrate o takmer pätinu. Ani brandy a koňaky sa neviezli na vlne zvýšeného záujmu spotrebiteľov – ich tržby klesli v danom období o 6 % a whisky o 2 %.

Jediným segmentom v rámci alkoholických nápojov, ktorý vôbec nepocítil nákupnú paniku a dokonca obratovo výraznejšie klesol, boli likéry, ktorých tržby klesli o 12 % oproti minulému roku.

Česi sa zásobili viac ako Slováci

Českí spotrebitelia ostali verní najobľúbenejším typom alkoholických nápojov aj počas krízového obdobia, a tak zo všetkých skupín zaznamenali najvýraznejší nárast práve dva obratovo najsilnejšie druhy: pivo a tvrdý alkohol.

Tržby za pivo sa v tomto období 4 týždňov (t. j. od 24.2. do 22.3.) zvýšili o 14 % a za tvrdý alkohol o 16 %. Za vína a vínne nápoje zaplatili o 9 % viac ako pred rokom.

Zo skupiny tvrdého alkoholu sa veľkému záujmu Čechov tešila hlavne vodka a whisky, ktorých obrat sa vyšvihol v období uvedených štyroch týždňov o takmer 30 %, konzumné liehoviny narástli v obrate o takmer 40 %, menšinová kategória ginu o dve tretiny oproti minulému roku.

Na druhej strane, niektorým druhom sa nedarilo držať krok s rýchle rastúcimi kategóriami: tržby za brandy a koňaky klesli o štvrtinu a za borovičku o 16 %. Veľmi miernym tempom (+ 4 %) rástla celá kategória tuzemáku spolu s rumom a podobne aj horké bylinné likéry.

Dáta vyplývajú z maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen.
*Pozn. TRH: 101 drogerie, Billa, dm drogerie, Fresh, Kaufland, Moja Samoška,Terno, Tesco, Teta drogerie (alkoholické nápoje na trhu obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom, bez drogérií)

(ts)

- REKLAMA - adv.: