potravinový kritik Patrick Linhart (zdroj foto: P.L.)

Jeho stránku Nakupovanie s Potravinovým kritikom na sociálnej sieti Facebook sleduje viac ako 100 tisíc fanúšikov. Problematike sa venuje už niekoľko rokov. Chce zaviesť Potravinový Semafor, aby výrobcovia zverejňovali a pravidelne kontrolovali zloženie svojich potravín.

Nedávno spustil vlastný eshop a kamennú predajňu na Kukučínovej ulici 209 v Nových Zámkoch pod názvom Potraviny nie Otraviny. Chce v nej predávať potraviny bez chémie.

Aktuálne pripravuje a moderuje v Západoslovenskej televízii novú reláciu. Aj o nej sme sa zhovárali s potravinovým kritikom Patrickom Linhartom.

V ktorých médiách ste pôsobili?

Všade okrem TV JOJ a TA3. TV, rádiá, online médiá a denníky. Od RTVS cez Markízu a Slovenský Rozhlas, Plusku, Zdravie.sk…. až po malé rádiá a denníky typu Hlavné Správy.

V RTVS ma stopli otravinári, ktorí si tam platia reklamu a na základe vzťahov, to isté urobili aj v Rádiu Slovensko…od ostatných médií som upustil, lebo na to nemám čas.

O čom bude nová TV relácia?

Po reláciách Vieš, čo ješ?, ktorá bola vyrobená pôvodne v jednoduchom formáte pre RTVS, no tá ju odmietla, ako aj po relácii Patrick Linhart Bez Cenzúry, ktorá odhaľovala potravinové podvody ich prepojenie na potravinovo-politickú mafiu, prichádza v podstate taký návod na nakupovanie.

Táto relácia nesie rovnaký názov, ako má moja FB stránka s vyše 100 tisíc sledovateľmi Nakupovanie s Potravinovým Kritikom. V podstate to bude iba návod pre nakupovanie bez negatív, odhaľovania podvodov, vyhlasovania výsledkov testovaných produktov, iba jasná orientácia, na čo by si mal dávať pri nakupovaní bežný spotrebiteľ pozor. Dnes sú spotrebitelia zmätení z názvov, ktoré sú v marketingovom slovníku často zavádzajúce.

Spotrebiteľ nemá čas študovať zloženie, lúštiť, prekladať si do bežného slovníka. Spotrebiteľ nie je študentom fakulty, aby ovládal všetky skratky a chytáky. Väčšina spotrebiteľov síce po troch rokoch mojej práce už číta zloženie, dáva si pozor na to, čo nakupuje, no nie každý všetkému rozumie.Tento problém vyrieši Potravinový Semafor, ktorý chceme zaviesť, no dovtedy môžem robiť aspoň to, čo doteraz – šíriť osvetu.

A práve na to je určená táto séria dokumentov o tom, ako nakupovať. Každopádne, takéto relácie už v budúcnosti nebudú potrebné. Nahradí ich mobilná aplikácia, ktorá bude snáď, ak sa podarí, podporená zákonom. Volá sa Potravinový Semafor.

Čo je cieľom relácie?

Naučiť ľudí, ako nakupovať. Denne sme atakovaní reklamami a zavádzajúcim marketingom obalov, komplikovaným zložením, podvodmi pri prebaľovaní a falšovaním pôvodu produktov, ako aj falšovaním zloženia.

Relácia je prvým krokom, ako naučiť spotrebiteľov nakupovať. Druhým krokom odhaľovania pôvodu a skutočného zloženia produktov bude aplikácia Potravinový Semafor, ktorú vyvíjam a presadzujem v parlamente ako aktivista “sám proti všetkým” už rok.

Keď sa nám podarí presadiť Potravinový semafor, prebaľovaniu, korupcii a podvádzaniu v zložení a pôvode potravín nastane koniec. Preto sa spustil taký silný odpor proti tomuto programu odhaľovania podvodníkov a otravinárov, práve preto sa proti mojej osobe spustila aj klamlivá a diskreditačná kampaň vedená anonymne neznámymi páchateľmi, po ktorých už pól roka neúspešne pátra polícia.

Ako nová relácia vznikala? Prečo Západoslovenská televízia?

Záujem o vysielanie prejavilo vyše 47 televízií a médií dohromady. Áno, počujete dobre. Skoro 50. Bohužiaľ, ich predstava bola taká, že ja to natočím, zostrihám, uhradím všetky náklady a odovzdám hotovú, pripravenú reláciu na úkor môjho času a peňazí.

Aj keď za reláciu som nikdy nepožadoval a ani nepožadujem žiaden honorár a hradím si náklady na cestovanie sám, odmietam už investovať do kameramanov, dramaturgov, editorov. Takto som už totiž vyrobil pár dokumentov a financoval zo svojho. Kameraman ma vyšiel na 300 eur, dramaturg a strih na vyše 1500 a môžem pokračovať.

Preto som vyhlásil, kto si to natočí a zostrihá sám, má to grátis, náklady na cestu si hradím sám a za čas nič nechcem. Robím to všetko z osobnej iniciatívy a presvedčenia.

Robím to pre ľudí. Akurát že po tisícoch eur vyhodených za posledné tri roky za testy, náklady na prepravu a výrobu relácií som si povedal, že dosť. Stačilo. Už do toho nemôžem investovať z mojich peňazí, pretože mi už žiadne neostali.

Zapadoslovenská TV ma oslovila a navrhla mi, že si to natočia a postrihajú sami, pokiaľ si sám uhradím svoje cestovné náklady a urobím to, ako aj doteraz, grátis. Súhlasil som. Potravinová kritika nikdy nebol môj zárobkový model, ale rebélia voči podvodníkom, ktorí sú, bohužiaľ, ako som zistil neskôr, priamo napojení na politikov.
Preto bude táto relácia vysielaná online a v Západoslovenskej TV, ktorá zabezpečila kameramana a strih.

Rozbiehate vlastný e-shop Potravinynieotraviny.sk. Aká bude ponuka? V čom budete iný?

Tu musím začať od začiatku. Po troch rokoch kritizovania praktík a zloženia produktov s falošným marketingom som bol napádaný, že všetko, čo viem, je len kritizovať produkty. Výrobcovia mi tvrdili, že sa to bez škodlivých konzervantov a syntetík vyrobiť nedá.

Preto som začal hľadať takých, s ktorými to dokážem, že sa dá. Po tom, čo som ich našiel a dal sa s nimi do výroby poctivých produktov, som narazil na odpor a lobbing výrobcov, ktorí nemali záujem niečo zmeniť.

Potravinárov som tak rozdelil na potravinárov a otravinárov. Otravinári mali takú moc, že blokovali vstup týchto nových poctivých výrobkov bez konzervantov a syntetík na trh. Prišli by tým o zisky, keďže by časom museli prejsť takisto na výrobu produktov napríklad bez dusitanov, syntetického glutamanu, pridaných škodlivých fosfátov a podobných syntetík, zvyšujúci ich zisk, no poškodzujúci zdravie spotrebiteľa.

Preto otravinári zablokovali vstup nových, zdravších výrobkov do väčšiny obchodných reťazcov. Vlastne v tej dobe to vyzeralo tak, že do všetkých, no neskôr sa ukázalo, že jeden z nich sa predsa len nedal skorumpovať a výrobky neskôr zaviedol. Ale to sme ešte nevedeli.

A na mňa už dopadal tlak od poctivých výrobcov, ktorým som sľúbil, že ich investícia do vývoja poctivých produktov, ktoré vyvíjali niekoľko mesiacov, sa vráti tým, že o výrobky majú záujem reťazce.

Do tej doby aj záujem určité reťazce mali. Mal som s nimi totiž ešte pred začatím výroby poctivých produktov, uzavretú gentlemanskú dohodu. Odrazu sa ich záujem veľmi nečakane odvrátil a dohodu porušili.

Bolo to odrazu veľmi čudné a ja som presvedčený, že sa nákupcovia nechali skorumpovať silnou skupinou otravinárov, hlavne z mäsového priemyslu, no je to ťažko dokázať a nejdem tomu už venovať ani štipku času.

Ale dostal som sa do pozície, keď sme mali fantastické výrobky, ktoré stáli výrobcov tisíce a tisíce eur a mesiace vývoja a námahy.
Ja som ich presvedčil, nech do toho idú a cítil som sa zodpovedný za vzniknutú situáciu. Otravinári nás chceli týmto zlomiť a zruinovať našu prácu. Výrobcov bolo desať, nakoniec zostali traja.

Mnohí z nich prechádzali aj vyhrážkami od štátnych úradníkov, či iných výrobcov. Stali sa obeťami šikany a vzdali to. Nedivím sa im.

Preto som sa rozhodol ísť do kroku, ktorý som predtým ani neplánoval. Aby sa dané výrobky dostali k spotrebiteľovi, založil som e-shop testovaných výrobkov.

Výrobky musia totiž spĺňať minimálne tretiu kategóriu Potravinového Semaforu, kde musí výrobca dokázať spotrebiteľovi že to, čo tvrdí, je aj pravda.

To dokazuje tým, že každé tri mesiace si necháva výrobky testovať a otestované výrobky sa potom porovnávajú so zložením, uvedeným na obale.

A tak, chtiac, či nechtiac, vznikol eshop Testovaných Výrobkov organizácie Testy Potravín. E-shop založili samotní spotrebitelia a viackrát bol blokovaný. Myslím to tak, že nám viacnásobne zrušili možnosť online platieb, bez akéhokoľvek udania dôvodu.

Čiže zase za záhadných okolností bol náš e-shop pár krát odstavený, ako aj kritizovaný verejne tými, ktorým nevyhovuje kontrola a zverejňovanie skutočného zloženia ich produktov.

E-shop je snáď jediným e-shopom na svete, ktorý ponúka testované potraviny nie otraviny a ktorý bude prvým e-shopom na svete, ktorý transparentne odhalí karty a ukáže spotrebiteľovi všetko o kupujúcej potravine, čiže, či je zdravá (kategória 1. Potravinového semaforu), jej pôvod (kategória 2. Potravinového semaforu) a jej skutočné zloženie pomocou pravidelných nezávislých testov (kategória 3. Potravinového semaforu).

Je jedinečný a nevznikol pre mňa, ale pre spotrebiteľov, ktorí už majú dosť anonymných potravín s nejasným pôvodom a zložením.

E-shop potravinynieotraviny.sk bol teda požiadavkou spotrebiteľov, ktorí sa nevedeli dostať k produktom, ktoré sme pre nich so zostávajúcimi poctivými výrobcami vyrobili a k produktom, o ktorých spotrebiteľ vie naozaj všetko.

Pozrite si video z otvorenia kamennej prevádzky Potraviny nie otraviny, 16.1.2019:

A je to tu! Máme otvorené. Chceli nás zlomiť 3 mesiace a nepodarilo sa im to. Práve vznikla prvá pobočka z novej siete potravín pre ľudí, nie pre profit skorumpovanych Otravinarov a poniektorych retailovych retazcov. Domáce, testované potraviny bez chémie. Prvá z 25 pobociek je na svete. Od polovice Februára aj s prvým Potravinovým Semaforom. Od Marca budú vznikať ďalšie frencizy v kazduckom vacsom meste na Slovensku. Potraviny nie Otraviny, Nové Zámky. Potravinový 100%tny obchod z dielne Potravinového Kritika Patrick Linharta! Nech sa páči. Dá sa to!

Uverejnil používateľ Patrick Linhart Potraviny nie Otraviny Streda 22. januára 2020

Pozrite si video z predstavenia závodu na výrobu rajčinového pretlaku, ktorý bude dostupný v predajni Potraviny nie Otraviny. Rajčiny zo slovenských polí sú spracované priamo pestovateľom rajčín vo Dvoroch nad Žitavou:

Priamo z druzstevnej vyrobnej linky. Tu tvorime historiu! Rajciny zo slovenskych poli, spracovane priamo pestovatelom rajcin vo Dvoroch nad Zitavou. Bez pridania chemie, skrobov, glukozy a ineho bordelu. K dostaniu coskoro na vasom eshope Potraviny Nie Otraviny a vo vybranych retazcoch.

Uverejnil používateľ Nakupovanie s Potravinovým Kritikom Streda 18. septembra 2019

Pozrite si video z muštárne, ktoré predstavuje výrobu 100%-nej prírodnej mandarínkovej šťavy so zázvorom, ktorá je dostupná v e-shope Potravinynieotraviny.sk:

Nestriekane. Vcera zbierane. Dnes rano dovezene. Okamzite spracovane. 100%tne a testovane. Nas novy mandarinkovy dzus. Nazivo z Mustarne Jablonov. O tyzden vam to balim do niektorych darcekovych balikov. 4 verzie: 1. Iba mandarinka, 2. Mandarinka a zazvor, 3. Mandarinka a skorica, 4. Mandarinka & vanilkovy bourbon. Dnes tuningujeme pomer. #patricklinhartvmustarnijablonov #potravinovykritikmustarenjablonov #100%tnymandarinkovydzusbezpesticidov

Uverejnil používateľ Nakupovanie s Potravinovým Kritikom Utorok 15. októbra 2019

Kedy ste začali bojovať za práva spotrebiteľov a upozorňovať ich aby si nekládli “Otraviny” do nákupného košíka?

Už v Írsku, kde som žil 16 rokov. Ako manager a innovator maloobchodných prevádzok som už vtedy natáčal program The Food Inspectors a chodil po obchodoch a rozoberal zloženia produktov. Nakoniec sme museli program vymazať z Youtubu. Myslím, že to bola BBC, ktorá nás upozornila na podobnosť názvu s ich názvom relácie. Nevadí.

Po návrate na Slovensko som začal robiť to isté. Najprv som vyrobil profesionálne relácie pre RTVS, ktorá ju aj keď bola zdarma, odmietla. Stálo ma to tisíce eur, iba dramaturg ma stál vyše 1200 eur za jednu reláciu, potom kameraman, editor, zvukár, náklady na prepravu, atď.

Neskôr som natáčal ďalšie časti s kamarátom, ktorý sa tiež na Slovensko vrátil z Írska. Začali sme to dávať online a malo to úspech, no stále to bolo finančne náročné. Tak som sa rozhodol vziať do ruky starý mobil a natočiť to sám.

Prvé video som urobil s pestovateľom. Video s agropestovateľom a zakladateľom Agrokruhov Janom Slinským malo vyše 2 miliónov videní na rôznych online portáloch. Volá sa Výpoveď Farmára.

Presunul som sa s mobilom tam, kde je moje miesto a kde som doma, na čo mám aj vysokoškolské vzdelanie – do potravinového obchodu. Moje prvé video z obchodu, natočené starým mobilom so zlyhávajúcou batériou nebolo profesionálne, ale malo vyše pól milióna videní.

Bol som v absolútnom šoku, ako sú slovenskí spotrebitelia uvedomelí. To ma vyprovokovalo natáčať ďalšie a ďalšie. Neskôr som si vybudoval niekoľko online stránok s komunitou vyše 100 tisíc unikátnych followerov.

Na FB máte skupinu Nakupovanie s Potravinovým Kritikom s viac ako 100 tisíc followermi. Odkedy stránka funguje? Čo bolo popudom pre jej založenie?

Bola to pôvodne stránka relácie, ktorú som vyrobil pre RTVS a ktorú RTVS odmietla odvysielať. Volala sa Vieš, čo ješ? A slúžila ako sprievodca nakupovania. Moju predošlú stránku s názvom Bez Cenzúry bezdôvodne zablokovali a tak som sa venoval tejto novej FB stránke.

Bez Cenzúry bol zasa rádiový program, kde som odhaľoval nekalé praktiky Otravinárov, ktoré mi pomohli odhaľovať samotní zamestnanci výrobní, či skladov.

Na to som založil organizáciu Testy Potravín, aby som odhalenia podložil aj výsledkami testov, čo bol v mnohých prípadoch dôkazný materiál. Organizácia je dodnes postrachom podvodníkov a testovanie potravín je súčasťou budúceho Potravinového Semafora.

Potravinový Semafor totiž odhaľuje aj korupciu a klamanie zákazníka pravidelnými testami potravín. Neskôr, keď som na testovanie potravín minul všetky svoje úspory, som stránku premenoval na Nakupovanie s Potravinovým Kritikom. Prišiel som na to, ako ľudí naučiť nakupovať aj bez finančných výdajov. Všetko, čo som na to potreboval bol starý mobil so zlyhávajúcou batériou a čas.

A tak vznikla táto stránka a slúži spotrebiteľom dodnes. Moje aktivity na tejto stránke pretrvávajú dodnes a nie každému výrobcovi sa páči, že odhalím jeho podvodné správanie na úkor zdravia spotrebiteľa, ktorý je často zavádzaný.

Chystáte nový projekt Reklama vs. Skutočnosť. O čom bude? Kedy ho spustíte? Na akej platforme?

Projekt Reklama vs. Skutočnosť má byť program, ktorý bude porovnávať reklamu, vysielanú v televízii, vs. skutočnosť. Čiže to, čo o produkte tvrdí výrobca verzus to, čím v skutočnosti produkt je.

Projekt som už chcel spustiť dávno, no ako formu rebelizmu som sa rozhodol založiť sieť potravín a to mi momentálne zaberá všetok môj čas. Po tom, čo som odhaľoval zloženia produktov, po tom, čo som sa postavil do topánok výrobcu a pomáhal vyrábať poctivé výrobky, aby som dokázal, že sa to dá a po tom, čo odmietli vziať výrobky do reťazcov a po tom, čo nám blokujú e-shop som sa rozhodol otvoriť sieť potravín, ktorá bude predávať Potraviny nie Otraviny, čo je aj jej názov.

Po trojmesačnom hádzaní polien pod nohy a blokovaní vopred schválených úverov do projektu vstúpil ďalší retailer, aby projekt posunul vpred a tak dnes vzniká sieť 25-tich pobočiek potravín s aplikovaným Potravinovým Semaforom.

Ako vždy, idem vzorom. Preto projekt Reklama vs. Skutočnosť musí ísť z časových dôvodov na vedľajšiu koľaj, no verím, že ho raz rozbehnem. Potrebujem na to pri veľkom počte aktivít iba jedno – čas.

Chystáte sa vstúpiť do politiky?

Nie, ale politike sa pri boji za lepšie potraviny nepodarilo vyhnúť a ani sa tomu nebudem môcť vyhnúť v budúcnosti. Do politiky nevstupujem, aj keď to podľa dnešných poznatkov poniektorým môže znieť čudne.

Upresním: do politiky nie, ale do exekutívy áno. Chcem byť vedúcim tímu, ktorí bude s vedcami odsúhlasovať a zavádzať Potravinový Semafor.

Chcem dohliadať na tím, ktorí implementuje Potravinový Semafor do praxe. Pól roka som na ňom spolupracoval v Národnej Rade v poslaneckom klube SNS, pokiaľ našu aktivitu nestopla ministerka Matečná.

Mesiace som hľadal inú stranu, ktorá by v projekte pokračovala a projekt presadila. Jedine strana Sme Rodina sa za mňa postavila a dokonca Potravinový Semafor zahrnula do svojho programu. Neskôr mi navrhli, či sa k im nechcem pridať na predvolebnú kandidátku.

Súhlasil som s tým, že nebudem v ich strane. Dnes som na ich kandidátke čislo sto, ako nezávislý, čiže ako ich nominant. Majú záujem o Ministerstvo pôdohospodárstva a silný team na riadenie tohto rezortu, ku ktorému som sa pridal aj ja za účelom zavedenia Potravinového Semaforu.

Iba tak dosiahnem a docielim pre nás všetkých to, že sa tento neskorumpovateľný program zavedie do praxe. Už ma nebaví sa prosíkať a stáť za dverami, za ktorými sedí neochotný úradník s razítkom.

Ja chcem byť ten človek s razítkom, pretože viem, že pre spoločnosť urobím, ako aj doteraz, všetko. Potravinový Semafor tým pádom zavediem a nastane koniec podvodníkom a Otravinárom. Ich strach so zavedenia je mojím spojením sa so stranou, ktorá chce obsadiť rezort pôdohospodárstva, oprávnený. Ich najtemnejšia nočná mora má reálny charakter a naozaj sa môže naplniť.

Chystáte Potravinový Semafor. Prečo? Aké výhody pre spotrebiteľa, výrobcov a distribútorov prinesie?

Po rokoch boja proti Otravinárom a čítania zloženia som si uvedomil, že každý spotrebiteľ chce prísť do obchodu, nelúštiť hodiny zloženia produktov a rýchlo nakúpiť.

K tomu práve pomôže Potravinový Semafor. Prídete do obchodu, odskenujete si mobilom produkt a hneď budete vedieť, či je zdravý, či obsahuje chémiu a syntetiká, odkiaľ pochádza a či to čo tvrdí výrobca v zložení, je aj pravda.

Na tomto projekte sa už s politikmi hádam skoro rok. Vybojoval som už pár ústupkov, no boj neskončil a tak mi neostáva nič iné, iba pokračovať ďalej.

Potravinovy Semafor je vyvrcholením mojej trojročnej práce a riešením všetkých problémov, na ktoré som tie roky poukazoval. Potravinový Semafor už vlastne existuje. Najprv som ho spustil v neelektronickej podobe, je to zelená pečať Patrick Linhart Odporúča.

Spotrebitelia po mojich videách už mali plné zuby neetického správania podvodníkov, zavádzajúceho marketingu, či šokujúcich skutočných výsledkov testov. Požiadali ma, aby som označoval produkty, ktoré sú v poriadku, ale na základe jasných a prehľadných nastavených pravidiel.

A tak vlastne vznikla myšlienka zaviesť prvý Potravinový Semafor. Na základe myšlienky fanúšikov stránky Nakupovanie s Potravinovým Kritikom som sa neskôr motivoval európskym Potravinovým Semaforom, ktorý sme už mohli mať na Slovensku, ako ho majú už iné štáty EU, od roku 2014.

Avsak o jeho zavedenie nemalo Ministerstvo Pôdohospodárstva žiaden záujem. Každopádne, semafor podľa EU mi nepripadal dokonalý. Nezahŕňa totiž prídavné látky, podporuje anonymné potraviny s informáciou “Vyrobené v EU” a napokon, nemá riešenie pre fakt, že čo sa píše v zložení, nemusí byť pravda.

Navyše je finančne náročný, keďže si jednotlivé farby musia výrobcovia tlačiť na obaly výrobkov, ktorých zloženie sa môže neustále meniť. Potravinový Semafor musí byť jasný, finančne nenáročný, neskorumpovateľný, prehľadný a mať jednotné pravidlá pre všetkých.

Musí zvýhodňovať poctivých výrobcov, pestovateľov, farmárov, musí zvýhodňovať zdravšie potraviny bez syntetík, chémie, zbytočných prídavných látok, ktoré sa používajú iba pre navyšovanie zisku výrobcu na úkor zdravia spotrebiteľa.

Musí mať jasné pravidlá a zohľadňovať kategórie, akými sú:
1. Zdravie – koľko výrobok obsahuje tuku, soli, cukru a koľko obsahuje prídavných látok
2. Pôvod – odkiaľ výrobok pochádza, informácia EU a mimo EU nám nestačí
3. Pravidelné testovanie produktu, ktoré nám odhalí to, či tvrdenia výrobcu o zložení produktu je aj v skutočnosti pravda.

Toto sú v podstate tri základné kategórie Potravinového Semaforu. Projekt je softwér, ktorý už momentálne testujeme, no na jeho vývoj bude potreba viac času a financií, ako tie, čo som do projektu vložil a na ktoré sa vyskladali samotní spotrebitelia.

Potravinový semafor je projekt, ktorý zabráni korupčnému správaniu ako tomu bolo údajne u získavania známky SK Gold. Potravinový Semafor dá jasne spotrebiteľovi vedieť, či si nekupuje čerta vo vreci, obchodníkovi vedieť, čo predáva a tým sa obchodník vyhne pokutám, ktoré môže dostať nevinne nevediac za to, čo predáva, keďže zodpovedá za produkt a výrobca si bude istý, že to, čo píše v zložení, je pravda a všetko je vo výrobe OK.

Potravinový Semafor zviditeľní poctivých domácich potravinárov a znevýhodní otravinárov a podvodníkov, ako aj anonymné potraviny s nejasným zložením.

Na to, aby sa mohol spustiť vo vyše 400 prevádzkach, ktoré oňho majú záujem a na to, aby bol právne nenapadnuteľný, keďže už teraz vzniká silné lobby otravinárov proti jeho zavedeniu, na to potrebuje byť ustanovený Zákonom o Potravinách. Boh nám pomáhaj, aby sa to podarilo. Uvidíme, ako to dopadne po prvom marci.

Ďakujem za rozhovor.

Zhováral sa Marián Luha, šéfredaktor Reťazce.sk

- REKLAMA - adv.: