foto: pixabay.com

Vianočné sviatky sú tu čo nevidieť. No a práve december je mesiacom, kedy Slováci najviac nakupujú. Decembrové tržby obchodníkov sú tak o desiatky percent vyššie ako počas iných mesiacov roka.

V aktuálnej analýze sa Eva Sadovská, analytička WOOD & Company pozrela na to, koľko peňazí míňame a v akých obchodoch nakupujeme v závere roka, či nás tohtoročné nákupy vyjdú drahšie ako vlani a či s koncoročnými nákupmi ide ruka v ruke aj zvýšená produkcia komunálneho odpadu.

Najviac peňazí nechávajú Slováci v obchodoch v decembri. Dôvodom sú vianočné sviatky a s nimi spojené nákupy potravín na štedrovečerný stôl alebo darčekov pod vianočný stromček. Obchodníci tak v priebehu decembra utŕžia až o 10 – 40 % viac ako počas iných mesiacov roka.

Decembrové tržby maloobchodu zvyknú tvoriť až desatinu z celoročných tržieb. Väčšina Slovákov realizuje nákupy počas decembra, niektorí aj na poslednú chvíľu. Nájdu sa však i takí, ktorí začínajú s vianočnými prípravami v predstihu.

Posledný štvrťrok je tak z pohľadu maloobchodu jednoznačne najsilnejším obdobím roka. Počas štvrtého kvartálu predstavujú tržby maloobchodu až 27 % z celoročných tržieb. Ostatné štvrťroky si z celkových tržieb zvyknú ukrojiť podiel na úrovni 23 až 25 %.Vyplynulo to z údajov Štatistického úradu SR.

Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka zaznamenávajú takmer všetky oblasti maloobchodu. Jedinou výnimkou sú iba čerpacie stanice.

Záver roka prináša vyššie tržby predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov.

Vyššie tržby ako počas iných kvartálov ale zaznamenávajú aj predajcovia v stánkoch a na trhoch. Na svoje si prichádzajú aj majitelia internetových obchodov.

V súčasnosti majú Slováci oveľa viac možností kde a ako nakupovať. Na Slovensku obchody z roka na rok pribúdajú. V roku 2017 predstavovala predajná plocha obchodov vyše 3,5 mil. metrov štvorcových. Na jedného Slováka tak pripadá približne 0,65 metra štvorcového z plochy obchodu.

Len pre zaujímavosť, pred desiatimi rokmi (v roku 2007) bola predajná výmera obchodov evidovaná na úrovni 2,1 mil. metrov štvorcových.

Za posledné desaťročie sa tak plocha obchodov zväčšila až o dve tretiny. Najväčšiu plochu zaberajú obchodné domy, supermarkety, hypermarkety, obchody zamerané na široký sortiment potravín či textilu a odevov.

Na popularite získavajú, a to nielen pred vianočnými sviatkami, aj internetové obchody. Ak sa už Slováci rozhodnú pre formu online nakupovania, tak najčastejšie do svojich e-košíkov vkladajú odevy a športový tovar, tovary pre domácnosť, vstupenky na podujatia, ubytovanie (dovolenky) a v poslednej dobe vo väčšej miere aj potraviny a jedlo.

Za nákupmi sa ale Slováci pravidelne vydávajú aj za hranice nášho štátu a to v snahe nakúpiť lacnejšie alebo kvalitnejšie výrobky. Tak napríklad v prípade Poľska sú potraviny lacnejšie ako u nás o – 26,5 %, v prípade Maďarska o – 9,1 % a v Českej republike o – 10,0 %.

Vo všetkých troch spomínaných krajinách ale nakúpime za nižšie sumy ako u nás aj alkohol, tabak, oblečenie a obuv. V prípade Rakúska sú síce cenovky vyššie ako na Slovensku, našinci ale deklarujú ako dôvod ich nákupnej turistiky do tejto krajiny vyššiu kvalitu či už potravín alebo iných tovarov a služieb.

Kým pred desaťročím bola nákupná turistika Slovákov do okolitého zahraničia skôr fenomén, dnes sa jedná v mnohých prípadoch už o životný štandard.

Slováci si tento rok za nákupy spojené s vianočnými sviatkami priplatia. Najvýraznejšie zdraženie by mali pocítiť práve v prípade nákupov potravín a to minimálne o 5 %. To znamená, že ak sme vlani za nákup potravín na štedrovečerný stôl nechali v obchode 100 eur, tak tento rok nás rovnaký nákup vyjde minimálne na 105 eur (teda o 5 eur viac).

V prípade oblečenia a obuvi bude medziročná zmena cien miernejšia a to v rozpätí 0,5 – 1,0 %. Ceny nábytku a predmetov, ktorými si zariaďujeme naše príbytky, očakávame vyššie ako vlani o 1,5 – 2,0 %.

December nie je len mesiacom nákupov, ale aj odpadov. Rastúca spotreba obyvateľstva ide ruka v ruke aj s rastúcou produkciou komunálneho odpadu. Takmer z každého zakúpeného tovaru totiž vzniká skôr či neskôr v nejakej podobe odpad.

Prvý a zároveň najčastejší odpad je obal. Vo vianočnom období, v snahe prekvapiť našich blízkych, tak darčekovo balíme už aj to, čo je raz zabalené. Z potravín vzniká odpad navyše prípravou jedál v kuchyni, nedojedením potravín alebo taktiež ich vyhodením do smetnej nádoby kvôli expirácii dátumu spotreby. V odpadových nádobách časom končia aj rôzne opotrebované alebo poškodené predmety.

Eva Sadovská
analytička WOOD & Company

- REKLAMA - adv.: